My Followers

Jan 7, 2013

NEW YEAR 2013 (kisah hidup aku)

Assalamualaikum semua :)

hye, masih tak terlambat lagi nk wish HAPPY NEW YEAR. agak lama aku tak godek-godek blog ni. tetiba pagi ni rasa nk sgt mula menaip. sebut tentang tahun baru, aku rasa takut. takut dengan usia yang kian meningkat. dengan banyak benda lagi tak prepare.

mari imbas kenangan 2012,

Tahun 2012 banyak meninggalkan aku kisah suka duka aku. nak kata banyak duka tak da la sangat. ada memang ada cuma cara aku hadapi tidak menunjukkan aku sedang berduka. cewah . hee.  Pada tahun 2012, aku mula mengorak warna dalam hidup aku. banyak yg aku ubah sedikit demi sedikit. mungkin tidak sampai pada peringkat yang sangat bagus tetapi ia memberangsangkan :)

First cerita tentang kerja, hampir setahun aku kerja di LHDN. secara SAMBILAN. lama aku bertahan . bagi aku hampir setahun tu agak lama untuk aku stay . aku inginkan pengalaman. banyak pengalaman yg aku dapat semasa kerja di LHDN. sangat seronok. sangat byk pengalaman, sangat ada cabaran. biasalah kerja secara sambilan . berapa byk sgt yg dpt gaji tu. dulu aku hanya dapat rm59/day. + elaun koala rm300. ha kira lah brapa. agak sedih tp aku bersyukur sbb terlalu byk pengalaman aku disana. disana aku ditugaskan untuk membantu kerja2 berkaitan dgn tax post. dr situ aku byk belajar berkenaaan dgn tax. semasa itu lah aku mula teringat dengan lecturer aku yg ajar aku subjek percukaian selama 2 sem dulu. dulu aku sgt la nakal. sgt la malas untuk blajar cukai. dan aku menyesal sangat2 sebab x mendalami ilmu itu dengan sebetulnya. kini aku mulai sedar betapa pentingnya subjek percukaian. apa pon, aku bersyukur kerana boleh buat semua tu. environment pula sangat la best. sebab aku kenal dengan kwn2 yg sangat memahami. yg caring, terutama cik hasilah. uwaaa. aku rindu kau ila. <3 p="p">
habis cerita tentang kerja di pejabat hasil tu. dalam bulan 5, aku buat keputusan untuk tukar kerja tetap. al maklum la di lhdn dulu secara sambilan. x cukup untuk menampung hidup aku akan dtang, aku apply byk kerja n rata2 semua interview aku pegi dan semua dpt. semua syarikat swasta. aku buat keputusan untuk pergi ke syarikat swasta yg berhampiran dengan rumah. di sana aku terpaksa hadapi dugaan juga. di sana aku terpksa pergi kerja menaiki motor. dekat ngn rumah kan. environment sangat lah menakutkan. otw nk sampai ofis, agak2 dlm 10 ekor anjing yg aku akan jumpa. nasib lah anjing tu x pernah kejar. selamattt . haha. satu lg, keadaan ofis aku seolah2 mcm operation ofis la. bawah kilang kecik, atas ofis. so aku bekerja dengan lelaki, dgn engineer dan technition. dan disana aku sorang je perempuan. dan aku slalunya keseorangan di ofis. dgn keadaan sekitar ofis yg memang x nampak mcm ramai org ada. aku gagahkan sehingga hampir 4 bulan. boss situ sgt okay. mmg okay. salary pon ok la . sehingga lah satu hari aku dpt panggilan utk interview dr ISN.

ok start bulan september 2012 aku bekerja di ISN suda. ISN means institut sukan negara. mcm mana aku boleh dpat kerja sini? aku pon pelik pd awalnya sbb aku x pernah apply. tetiba ada org panggil interview, rupanya si bam bam yg apply kan untuk aku. syukur lepas pergi interview aku dpt kerja tu . alhamdulillah. sehingga skrang aku masih di ISN. tetapi aku masih blur dengan kerja yg aku alami,. aku ditugaskan utk buat report kewangan . tapi apakan daya aku x brapa pro. so masih terkial2. harapan aku skrg supaya ada org yg sudi guide aku. atau korang ada x yg tau contoh2 untuk buat report badan berkanun? meh bg tau ya.

settle pasal kerja, nk cerita pasal lain pulak. tp x byk sgt. tahun ni mmg pasal kerja je keutamaan aku. ha tahun ni aku excident motor. tahu x sakit kalau jatuh motor. hampir sebulan aku sakit. 2 minggu aku MC. sabar je la.

kehidupan aku dengan bam bam setakat ni makin ok. biasa la. kalau x ok pon kami ok kan aja. tp xpernah la kami gadoh bsr smpai x tego lama. dia mmg sgt bagus. sbb bersabar dengan prangai gila aku. tgk lah smpai bila dia nk sabar. hehehe. syukur alhamdulillah doakan kami untuk next stage :) insyaallah by this year.

ok, berkenaan bisnes aku. so far so good. alhamdulillah boleh la menampung kehidupan aku dan keluarga, kami masih lg mencari idea untuk improve this bisnes. korang boleh la tgk2 kat sini ye online bisnes . ok lah. rasa da lama sgt aku curi masa kerja untuk tulis entry ni. nt ada masa aku tulis lagi okay. tenkiu sbb baca.

byeeeee

1 comments:

Anonymous said...

salam, hye nak tanya..
saya berminat sgt utk kerja di LHDN..saya ambil juga subjek taxation 1 and taxation 2.

my point here is...saya masih student, final year degree..teringin nak buat kerja sambilan / parttimer / temporary staff kat sana..agak2 ada tak..?

kalau tak keberatan boleh sertakan no telefon pihak yg berkenaan..thank you sgt2..huhuu.